יום שלישי, 24 ביוני 2008

אורגני מול ממומן- יתרונות וחסרונות

לאחרונה נשאלתי על ידי מספר אנשי עסקים מה עדיף- קידום אורגני או קמפיין ממומן?
הקדמה קצרה:

קמפיין ממומן- (מה שנקרא גם אדוורדס) - הוא פרסום במה שנקרא בגוגל קישורים ממומנים ומופיע בצד שמאל של תוצאות החיפוש.
הקמפיין גם נקרא:
PPC- Pay per Click
ובמילים אחרות- אתה משלם רק על כניסות לאתר שלך.
קידום אורגני - קידום בתוצאות החיפוש של מנועי החיפוש.

קמפיין ממומן
היתרונות של הקמפיין הממומן מתבטאות בכמה מישורים:
מהירות העלאת הקמפיין- גוגל מספק הרבה כלים שמאפשרים עם קצת הגיון בריא וקצת שליטה בחומר להרים קמפיין סביר שגם יביא תנועה לאתר.
מהרגע שהקמפיין "באויר" - יש פרסום בתוצאות החיפוש.
הקמפיין יכול להגיע לביטויים מאוד קשים לקידום באורגני בתוך דקות.
השליטה על תקציב - אתה מגדיר את התקציב היומי או כמה אתה מוכן לשלם כדי להיות במיקום מסוים והמערכת עושה כבר את העבודה לבד.

החסרונות של הקמפיין הממומן מתבטא בעיקר מישור אחד בלבד:
עלות כספית גבוהה מאוד.
ביטויים תחרותיים יעלו הרבה כסף - בעיקר אם רוצים אותם בעמוד ראשון או כתוצאה ראשונה.
מצד שני- כשנגמר התקציב- באותו רגע הפרסום מסתיים. וכל הקמפיין נעלם מהרשת.

קידום אורגני
למעשה היתרונות והחסרונות הפוכים:
היתרונות של קידום אורגני מתבטא בעיקר בעלות קטנה יחסית של קידום האתר כשמרכיב חשוב הוא משך הקמפיין-
גם אם פעולות הקידום הופסקו בבת אחת- בהנחה שהאתר בנוי כמו שצריך- הוא ימשיך להתקדם לבד.
נכון לא במהירות או לכיוונים שמקדם האתר מכוון אבל עדיין - מנועי החיפוש יתייחסו אליו ויאנדקסו אותו לעיתים תכופות- מה שיגרום לביטויים נוספים להכנס לתוצאות טובות.
מצד שני צריך גם לזכור שיש אתרים חדשים שעולים כל יום כמעט בכל תחום- בוודאי אם מדובר בתחום תחרותי.
כמו כן יש גם הרבה מקדמי אתרים שמקדמים אתרים מתחרים או אחרים ולכן העניין הזה של הקידום הוא לא "לתמיד"...
אבל כשמסתכלים על התהליך- הוא לא נעצר ברגע- כמו באדוורדס.
יש עוד סברה בעניין- הרבה גולשים מתעלמים מהתוצאות הממומנות.
למה זה קורה והאם זה אמיתי- אני יכול רק להעיד על עצמי שתקופה ארוכה - בה לא עסקתי כלל בנושא ה
PPC
לא התייחסתי כלל לשום מודעה ממומנת.
אין לי שום הסבר מדעי או הגיוני לכך אבל זה רק אני.

החסרונות של קידום אורגני מתבטא בעיקר בשני מישורים:
זמן ותוצאות:
זמן- לוקח לאתר זמן רב יחסית לממומן להגיע לתוצאות ראשוניות בקידום אורגני- מינימום חודש.
וגן זה רק לאחר התאמת האתר למנועי החיפוש- כלומר טיפול בכל הבעיות שמנעו ממנועי החיפוש לאנדקס אותו בצורה אופטימלית כגון: עמודים כפולים, שימוש בג'אווה סקריפט, פלאשים למיניהם ועוד כהנה וכהנה.

בדרך כלל מדובר על תוצאות אופטימליות בסדר גודל של בין 4-7 חודשים.

תוצאות החיפוש- יש שליטה מוגבלת על התוצאות.
מקדם האתר מבצע שינויים כדי לקדם ביטוי ספציפי והוא מתקדם לאט מדי או לא בדיוק לעמוד הנכון.
זה לא שאי אפשר לתקן את זה-אבל פה בא לידי ביטוי אלמנט הזמן.

סיכום
כששואלים אותי מה עדיף אני עונה- שעדיף שניהם:
כדי שהלקוח לא יפסיד לקוחות או פלח שוק - עדיף בשלב ראשון להתחיל עם קמפיין ממומן לטווח קצר- שיביא ללקוח תנועה איכותית ויחזיר לו חלק מההשקעה.
נכון, לא דיברנו על זה עד היום, אבל זה חלק לא מבוטל בשיקול של כל בעל אתר או מנהל- העניין הכלכלי - אלא אם מדובר באתר ממשלתי או אתר של מיליונר תמהוני כזה או אחר...
אפקט משני שניתן לקבל מהקמפיין הוא בסיס למחקר מילים שכדאי להכניס לתהליך קידום האתר האורגני.
ביטויים שנמצאים בקמפיין הממומן יכולים לתת כיון ראשוני אבל מאוד חשוב למחקר מילים.

ההמלצה הקבועה שלי היא להגביל את הקמפיין הממומן לתקופה קצרה- כדי לתת "פוש" לבעל האתר- שיקבל לידים מהאתר- ולאחר מכן- להמשיך בקידום אורגני, שגם מביא תוצאות טובות יותר.

ועד לפעם הבאה....













אין תגובות: