יום רביעי, 4 בנובמבר 2009

האם קידום אתרים מבוסס על תוצאות מתאים לך?



תשלום למקדם האתרים שלך על בסיס תוצאות נשמע כמו החלום הרטוב של כל לקוח המבקש לקדם את האתר שלו, אולם יש לעניין השפעות שליליות לא מעטות שלא כולם מודעים\מייחסים להם את החשיבות הנדרשת.
למקדמי האתרים- העסקעות הללו הביאו בדרך כלל לקוחות מורצים מאוד לטווח ארוך.
למרות זאת- יש לנושא כמה השלכות שליליות שלקוחות מסרבים להכיר בקיומם או להתמודד עימם.

1. אין בעיה להביא טרפיק לאתר. (אבל לא לילד הזה פילל הלקוח....)
מספיק שאתה מציב קישור או מאבר משכנע באתר אחר שיש בו תנועת גולשים מאסיבית כדי שמספיק שהפירורים ממנו שיפלו על אתר הלקוח- יציפו אותו.
הבעיה היא שהטרפיק הזה אינו איכותי.
99% מהגולשים הללו לא יעשו שום דבר אפקטיבי מבחינת הלקוח.
ולכן לא בטוח שהפעולה שהלקוח רוצה שתתבצע בפועל - היא מה שהוסכם עליו מלכתחילה וכל שינוי - הוא לרעת הלקוח. (כיון שהמקדם ידרוש פיצוי על העבודה שהושקעה עד עכשיו).

2. עלויות זולות - האמנם?
לעיתים קידום אתרים אינו מצליח כמו שהגורם המקדם או הלקוח רצה.
וכשהגורם המקדם עובד- הוא צריך להרויח על במקרים שהוא לא מצליח ולכן הוא "מעמיס" על לקוחות אחרים שלו את העלויות של הלקוחות שהוא לא מצליח לקדם.
ולכן אם לקוח היה לוקח את הגישה הרגילה של תשלום- הוא כנראה ישלם הרבה פחות...
ובמילים אחרות - הלקוחות והקמפיינים המוצלחים והמצליחים משלמים את מחיר הכשלון של לקוחות אחרים....
ולכן הביטוי הנכון במקרה הה הוא שהלקוח לא רוצה את המודל הזה של תשלום לפי הצלחה בגלל שהוא רוצה לחסוך בעלויות אלא שהוא רוצה להמנע מהסיכון של לשלם למקדם אתרים - לא מקצועי או א מוכשר מספיק.
וזה הבדל משמעותי.

3. משחקי שליטה
כשמקדם אתר - מתחיל בעבודה במודל מהסוג הזה- הוא חייב לקבל שליטה מקסימלית על כל הכלים המשפיעים על האתר.
אף מקדם אתר לא יסכים למודל תשלום כשהוא לא יכול לעשות את המקסימום כדי להגיע למקסימות רווח - מבחינתו.
וזה אומר ביצוע שינויים- שלא תמיד יהיו מתאימים לכל מי שנוגע בדבר.

4. התחייבות לטווח ארוך מאוד
המודל הזה אינו מתאים לטווח קצר.
לוקח זמן להכין שינויים באתר היעד, לוקח זמן לבצע אותם (מי יותר ומי פחות), ולוקח למנועי החיפוש זמן לאנדקס את השינויים.
קמפיין שמנוהל בצורה מקצועית - עובד יותר טוב ככל שהזמן עובר.
ולכן המינימום זמן שמקדם ידרוש יהיה כשנה - כדי שהוא יוכל להנות מהתוצאות של עבודתו.

5. מקדם האתר יכול להרוויח יותר ממך....
עבודה טובה של המקדם (בתוספת קצת מזל) יכולה לגרום לך לשלם לו אפילו יותר ממה שאתה משלם לעצמך...
וזה קורה לא מעט.
אם המקדם מספיק מקצועי כדי לבנות את התשתית כמו בצורה מיטבית- הוא יקצור את הפירות (והרבה פירות...).
ואם זה לא נראה לך- אל תכנס למודל הזה....

6. קנס יציאה.
כן כן - כמו בחברות הסלולריות- אם תרצה לצאת לפני סיום החוזה- אתה עלול לשלם קנס יציאה.
אבל זה די ברור- אף מקדם אתרים רציני שישקיע באתר שלך זמן ועבודה,  יסכים לכך שלאחר שהתוצאות יתחילו להגיע ולהשפיע על המחזור שלו- תודיע לו שאתה בעצם לא רוצה..., אין לך כסף.... ,זמן וכו' עבורו.
גם ברמה המוסרית זה לא לעניין, ולכן מקדם האתר יחשק אותך בסעיף מהסוג הזה.
צריך לזכור שגם לאחר סיום החוזה המקורי- אתה תמשיך להנות מפירות העבודה של מקדם האתר.
ולכן זה רק הוגן והגון לשלם לו על העבודה הרבה שהושקעה בכך.
כמה מקובל לשלם?
אין סכום קבוע או חישוב מוסכם על כולם.
אני יכול להציע תשלום של מכפלת הסכום האחרון ששולם למקדם (שבו התוצאות במיטבן) - כפול 9-12 חודשים.

לסיכום- אם אתה לא מוכן לדברים האלה- אולי קידום מבוסס תוצאות לא באמת מתאים לך.
אבל אם אתה מוכן לנושא- אל תהסס- כיון שהמודל בבסיסו הוא מודל נכון- אתה לא מתסכן על בעל מקצוע פגום ומצד שני אם אתה מרוויח טוב מפירות העבודה שלו- זה אומר שגם הוא זכאי לכך ובצדק רב.

אין תגובות: