יום שבת, 11 באוגוסט 2012

תוכן איכותי, עדכון פינגווין וההשפעה על האתר שלכם

איך עדכון פנדה ועדכון פינגווין של גוגל שינו את מתודולוגיות הקידום, מתודולוגיות האופטימיזציה למנועי חיפוש ואיך תוכן הפך להיות למרכיב הכי חשוב בדירוג אתרים ועמודים?

להלן כמה עצות עבור בעלי אתרים שיעזרו להם להגיב נכון לשינויים הללו בגוגל ולהפוך את האתרים שלהם למובילים בתוצאות החיפוש, ולהחזיר לעצמם את האפקטיביות שאיבדו במאמצי השיווק שלהם.

על פי מה שכולם יודעים (ולא מהיום-) תוכן (Content) הוא מרכיב מרכזי וחשוב למנועי חיפוש.
מנועי חיפוש מנסים לתת לגולשים המחפשים מידע כלשהו, את המקורות הרלוונטיים ביותר עבורם.
זה בעצם גם היה המניע המרכזי להמצאתם של מנועי החיפוש מלכתחילה.
ואכן, בימים הראשונים של האינטרנט, ניתן היה לסמוך על מנועי החיפוש שיביאו את המידע מהמקורות הנכונים והמדוייקים ביותר.

מומחים אמיתיים (ומומחים מטעם עצמם), מסבירים שברגע שמשווקים הבינו את הפוטנציאל העצום הטמון בחשיפת גולשים ללקוחות שלהם, הם מצאו דרכים איך "לעבוד" ולהפעיל מניפולציות על מנועי החיפוש - כדי לעשות כסף...
למעשה התוצאה היתה שהאינטרנט נכנס לסוג של "תקופת המערב הפרוע" שלו...
הגולשים ראו כי הם מגיעים לאתרים שברובם הכילו מידע של זבל (ספאם) ותכנים שלא תאמו את החיפושים שלהם, וכל תכלית האתרים שהופנו אליהם היתה לקבל קליקים או לרכוש מוצרים שלא רצו כלל...

מומחי קידום אתרים, הסבירו כי הטכניקה של דחיסת ביטוי חיפוש ("keyword stuffing"), הפכה להיות מאוד פופולרית, עד שחלק ממקדמי אתרים והעוסקים בפרסום פשוט הכניסו את אותם ביטויים הרבה מאוד פעמים... גם כשלא היה שום תוכן אחר באתר.
דוגמה טובה לכך בישראל היו עמודים שנבנו על ידי ניר שי, שבהם כל אתר היהי בעצם רק עמוד שהכיל רק ביטויים רלוונטיים סביב אותו נושא - ללא שום תוכן.
לדוגמה:
קידום אתרים, מקדמי אתרים, קידום אתרים במנועי חיפוש, מנועי חיפוש, גוגל, בינג, יאהו, לקדם אתר, וכן הלאה והלאה, כשהוא חוזר על כל הרשימה כמה פעמים.
התוצאה היתה, שהעמוד קפץ לראש תוצאות החיפוש באותם ביטויים.
בתחתית העמוד - ניר הכניס שורה אחת בסגנון של:
אם אתה רוצה שהאתר שלך יהיה פה- פנה אלי היום. (או משהו כזה)
אני לא יודע אם הוא הצליח למכור וכמה אבל אם מישהו כן קנה את הכתובת הזו, אחרי שהוא העלה את האתר שלו- הוא כנראה צנח כל כך רחוק, שאני מעריך שכמה לקוחות עצבניים כאלה גרמו לניר שי לסיים את התקופה המקצועית ההיא בחייו, ולעבור לטכניקות קידום אחרות.
שיהיה ברור- אני לא מזלזל או מתכוון להעליב את ניר שי- אני מציין את הסיפור הזה כטכניקה שבזמנו נראתה לגיטימית לגמרי בעיני מקדמים מסויימים אבל בטווח הארוך התבררה כלא מקצועית.

אגב- דחיסת ביטויי החיפוש הכנסה גם בצורה של הכנסת ביטויי חיפוש בצורה ברורה וקריאה בעמוד, אבל גם בצורה שקופה - תוך שימוש בפונטים בצבע הרקע של העמוד, או תוך שימוש בפונט בגודל 0...
מקדמים אחרים אפילו הגדילו לעשות - לכתוב פיסקאות שלמות, שלא אמרו בעצם כלום...

גוגל התאימו את האלגוריתם שלהם לעניין ואז התחיל מאבק בין גוגל לספאמרים האלה - מה שנקרא ברבות הימים "הריקוד של גוגל" (Google Dance).
מאז מתחולל סוג של מאבק בין חברות לקידום אתרים לגיטימיות שמשתמשות בטכניקות לגיטימיות לקידום אתרים, לבין השינויים שגוגל מכיניסים מעת לעת לאלגוריתם שלהם.

על פי הסטטיסטיקות, עם כל שינוי שגוגל מכניסים לאלגוריתם שלהם, יותר ויותר מקדמי אתרים שעוסקים בטכניקות של "כובעים שחורים", רואים את האתרים שהם מקדמים - נעלמים מתוך האינדקס של גוגל.
אבל ההעלמות מהאינדקס מתגלה גם באתרים חוקיים או כאלה שמקודמים בצורה לגיטימית.
כל שינוי באלגוריתם של גוגל מייצר תובנות חדשות של  "קיצור דרך" לספאמרים...
לדוגמה: כשהתברר שקישורים לאתרים הם מרכיב חשוב בקידום, הספאמרים הפכו את הקישורים האלה לסוג של "סחורה" שניתן לקנות אותה בכסף.

כשגוגל ערכו את עדכון פנדה הם גילו שהם יצרו הרבה מאוד קיצורי דרך, ולכן בעדכון פינגווין - החזירו את החשיבות הגדולה של התוכן.

על פי גוגל, הם השתמשו בנגנון של אינטליגנציה מלאכותית, ליצירת העדכונים, ויצרו דירוג של "אתרים בעלי איכות נמוכה" או "אתרים רזים", - האלגוריתם של גוגל שינה את סדר הופעת האתרים בתוצאות החיפוש.
הוא הוריד אתרים רזים רבים, אבל גם הוריד אתרים לגיטימיים אחרים.

כשחלק מהמקדמים ראו את השינוי כקטסטרופה, אחרים ראו בכך הזדמנות מצויינת, והגולשים התחילו לראות אתרים שבאמת מביאים אותם למידע איכותי ורציני, כשאתרים אחרים שכל תכליתם לקדם אתרים אחרים של לקוחותיהם של אותם חברות - ירדו בצורה משמעותית מהאינדקס או מתוצאות החיפוש.
אמנם נכון, גוגל עדיין משתמש בהרבה פרמטרים לקביעת חשיבותם ואיכותם של אתרים, אבל הכיוון הכללי נקבע כבר עכשיו והוא האיכות של האתרים, הרלוונטיות שלהם לנושא, והיותם תוכן מקורי וחדשני.

עכשיו הגיע הזמן, שבעלי אתרים ובעלי העסקים יספקו לגולשים מידע חדש, רלוונטי, מקורי, ואמין אם הם רוצים להמשיך לראות את האתרים שלהם מופיעים בתוצאות העמוד הראשון.
נכון שבניית קישוריות + ביצוע אופטימיזציה של תכנים באתר הם עדיין מרכיב בקידום - אבל הדבר החשוב ביותר עכשיו הוא הכנסת תוכן איכותי, רלוונטי ואמיתי לאתר.
אין יותר קיצורי דרך, מי שלא יספק תוכן בעל ערך באתר שלו, לא ישאר בעמוד הראשון.

וזה יותר מסתם חומש למחשבה.


אין תגובות: