יום חמישי, 22 בנובמבר 2012

מה לבדוק לפני שבוחרים מערכת לניהול תוכן (Content Management System)- מותאמת למנועי חיפוש

בחירת מערכת לניהול תוכן (CMS) לאתר אינטרנט היא אחת הסוגיות הקריטיות ביותר של מקדמי אתרים.

מהן הנקודות החשובות ביותר למקדם אתרים שבוחן את המערכות הללו? על מה צריך לתת דגש מנקודת מבת של אופטימיזציה? למה צריך לשים לב כשבוחנים/בודקים את הרמה של מערכת כזו עבור לקוח?
במאמר הבא ננסה לסקור את הנושא מקרוב:


1. תגיות מטא
כל עמוד צריך לקבל את התגיות הבאות:
  •     Page title
  •     Meta description tag
  •     Meta keyword tag
  •     H tags - כותרות מנותקות משם העמוד.
כל הפרמטרים הללו צריכים להיות עצמאיים ומנותקים ברמת העמוד מהמערכת- כלומר: כל אחד מהם יכול להיות שונה ברמת העמוד.
אפשרות לשדרוג: להכניס תוכן קבוע - עם אפשרות לשינוי ברמת העמוד. ובמילים אחרות, ניתן להציג ברירת מחדל שתוכנס מראש, ולשנות עמודים ספציפיים.
(העיקר שלא יהיו עמודים ללא התגיות הללו).

2. תפריטי Drop-Down ב CSS.
תפריטים מהסוג הזה משמשים לבניית קישוריות פנימית חשובה מאוד למנועי החיפוש.
כיון שהם קבועים - יש להם משמעות מיוחדת בכל עמודי האתר, כיון שמנועי החיפוש סורקים אותם על בסיס קבוע.
בניית קישורים באלמנטים הללו בטכנולוגיות מסוג ג'אווה סקריפט,פלאש, JQuery (או אג'אקס) עלולה למנוע ממנועי חיפוש להגיע לעמודים הכי חשובים באתר היעד.
וכתוצאה מכך האתר יחשף בצורה מוגבלת, מה שישפיע בצורה קריטית על הדירוג של האתר במנועי חיפוש, ההופעות שלו בתוצאות החיפוש -ולבסוף על כמות הטרפיק שהאתר יקבל ממנועי החיפוש.

למרות שגוגל מסוגלים לזהות חלק מהקישורים שבנויים בג'אווה סקריפט, מנועי חיפוש אחרים, לא יודעים לעשות את זה.
ולכן כדי לא להכנס לבעיות מהסוג הזה- שווה להשקיע ולוודא שהסרגל קישורים בנוי על CSS שכל המנועים מכירים ומזהים בקלות.

חשובה גם הגמישות בשינוי שם הקישור.
גמישות שתאפשר לבצע שינויים - לפי צרכי המקדם.



3. מבנה שם העמוד (URL)
חשוב שמערכת ניהול התוכן תוכל לתת לך שם לכל עמוד שמתאים למנועי חיפוש- או מה שנקרא SEO-friendly URL.
חשוב שבכתובת של העמוד יהיו ביטויים חשובים ומרכזיים מתוך הביטויים שהעמוד צריך להיות מזוהה איתם או מקודם איתם.
שם עמוד מהסוג של:
http://www.your-domain.com/dre/gfg/rtr/gkl23.asp
הוא "דוגמה טובה לדוגמה רעה"...
מצד שני:
http://www.segev-tal.com/רהיטי-נירוסטה/עגלת-נירוסטה.asp
היא דוגמה מצויינת לכתובת שהיא SEO-friendly.

הבעיה עם מערכות לניהול תוכן- היא הלוגיקה של שמות העמודים שלפעמים מסתבכת בשל מצב שבו מוצר מסויים, משוייך לכמה קטגוריות.
ולכן הנושא הזה צריך לקבל תשומת לב גדולה יותר בבחינת מערכת ניהול חדשה.
התוצאה הישירה של הבעיה שעלתה מהעניין הזה היא סכנת תוכן כפול/משוכפל/מועתק באתר.
פתרון אחד מיני רבים הוא ליצור לאותו מוצר כתובת ישירה ולא תחת כמה קטגוריות...

4. תמיכה בrel=canonical
תגית ה rel=canonical אמורה לתמוך בנושא מניעת תוכן כפול באתר.
זה ממקד את כתובת העמוד לתוכן מדוייק.
זה חשוב במיוחד למי שמבצע מעקב אחר קישוריות חיצונית בקמפיין קישורים.
חשוב שמערכת ניהול התוכן תתמוך בעניין הזה ושתופעל ברמת כל עמוד ועמוד.

5. מפת אתר בXML
יש הרבה אפשרויות ליצור מפת אתר בXML.
ולכן - אם המערכת לא יכולה לייצר את המפה הזו- לא מדובר בעניין קריטי- ניתן כאמור, להשיג אותה ממקורות אחרים ולהעלות אותה לאתר.
כמובן שאם המערכת ניהול מייצרת את המפה בצורה אוטומטית- זה מקל על העניין.
אבל כאמור- זה סתם עניין של נוחות.

6. שימוש בFrames / Iframes
למנועי חיפוש יש בעיה אמיתית לאנדקס (או יותר נכון "להבין") פריימים שבתוכם יש תוכן משמעותי לבעלי האתר.
מערכות שתומכות בפריימים - עלולות לגרום לבעיה באתר ולכן המערכות מהסוג הזה- כאלה שתומכות בנושא- פחות טובות באופן מובהק.

7. הפנייה קבועה ב301 ולא ב302
כשמוחקים עמוד או משדרגים אתר, השימוש ב301 header status קריטי לשמירה על הכוח של האתר.
ברירת המחדל של מערכות לניהול תוכן צריכות להיות Redirect 301 ולא שום הפניה אחרת.
זו ההפניה היחידה ששומרת על העברת כוח הקישוריות שהיתה בעמוד הישן- במלואה (גם אם היא לוקחת קצת זמן- עדיין היא שווה את התוצאה).

מצד שני - שימוש בהפנייה מסוג -302 עלול לגרום לתוכן כפול כיון שהוא לא מבצע הפנייה קבועה, ולא מעביר את הכוח של הקישוריות שיש לעמוד שנמחק.

8. שימוש בתגיות ALT
אחד הכלים הטובים ביותר של מנועי החיפוש לזהות את התוכן של עמודים נובעת מהתמונות שנמצאות שם- במידה ומוצמדת אליהם תגית ALT.
שימוש מושכל באלמנט הזה - יגביר את הרלוונטיות של ביטויים מקודמים בהקשר של העמוד הרלוונטי.

חשוב לציין ששימוש בתגית title על קישור מאוד יעילה לחווית המשתמש של הגולש אבל (לצערנו) לא עוזרת לקידום.

9. סרגל קישורים - פירורי לחם (Breadcrumb Navigation)
מערכת לניהול תוכן טובה, אמורה לשלוט ולתת אפשרויות להטמיע באתר סרגל ניווט מהסוג של פירורי לחם.
התרומה של האלמנט הזה משולשת:
- גם חיזוק הקישוריות הפנימית של האתר.
- גם הקלה על הגולש בניווט באתר.
- וגם סיוע למנועי חיפוש בהבנת ההיררכיה של מבנה האתר.

10. תמיכה בMicroformat Data
יש מספר סוגים של קטעי מידע שמגבירים את הנראות שלהם בעיני מנועי החיפוש.
מערכת ניהול התוכן אמורה לתמוך בכך.
סוגי הMicroformat Data הם:
  •     Reviews
  •     People
  •     Products
  •     Businesses and Organizations
  •     Recipes
  •     Events
  •     Videos
לכל אחד מהסוגים הללו יש פורמט משלו.

11. המנעות מפלאש
אין בעיה להשתמש בקטעי פלאש קטנים באתר.
הבעיה הופכת להיות קריטית כשמתחילים להשתמש בפלאש בחלקים נרחבים באתר או כשהקישורים נמצאים בתוך החלקים הפלאשיים.
מנועי חיפוש לא מזהים את הקישורים שנמצאים בתוך הקוד של הפלאש - מה שימנע את המעבר של מנועי החיפוש לחלקים שיוסתרו מהם.


אין תגובות: