יום שני, 8 באפריל 2013

האם יתכן שגוגל מזייף?

לקוחה שאלה אותי אתמול שאלה שמאוד הפתיעה אותי...
האם יתכן שגוגל "מזייפים" בנתונים שהם מספקים?
השאלה שלה נבעה מסיבה מסויימת אבל כשנכנסתי לעומק- גיליתי - שיש עוד כמה דברים שבהם גוגל מעדלים פינות במקרה הטוב עד כדי מזייפים נתונים קטנים  (שאף אחד לא ממש מחפש או מוצא)...

דוגמאות:
1. תוצאות מדוייקות מול חופשיות
כשמחפשים את הביטוי:
"ניהול תקציב משפחתי" (עם דגש על הגרשיים - ביטוי מדוייק) בגוגל (ישראל) מקבלים כ-92,600 תוצאות
כשמחפשים את הביטוי ללא הגרשיים מקבלים כ-68,400 תוצאות.

על פניו- העניין לא הגיוני לחלוטין.
חיפוש מדוייק של ביטוי - בהגדרה יכול ואמור להביא (בגלל המנגנון שמפעיל את מנוע החיפוש של גוגל ושאר מנועי החיפוש) הרבה פחות תוצאות מחיפוש חופשי של אותו ביטוי.
אבל פה התוצאה הפוכה.

2. כמות הטרפיק לאתר
גוגל מספקים סטטיסטיקה לגבי כמות החיפושים שכל ביטוי גורר.
יש לי הרבה דוגמאות לביטויים שקודמו לעמוד ראשון ולמיקומים גבוהים- אבל ללא שום תוצאות במונחים של יצירת קשר עם בעל האתר.
זה נשמע  כמו "התקטננות" מסויימת אבל זו ממש לא הנקודה.
אני צריך להגיד שמבחינתי כשאני מציג את הנתונים הללו ללקוחות פוטנציאלים- זה משכנע אותם לקחת את שירותי (המצויינים יש לציין... לא הצלחתי להתאפק...)
אבל כשמגיעים לכדי מימוש, כלומר, להביא את הלקוח לעמוד ראשון או ל3 המקומות הראשונים- ועדיין הטלפון לא מצלצל, והמייל נשאר מיותם- עלולה לצוץ בעיה.
 

נכון, במצבים מסויימים יתכן שאמנם האתר הגיע לעמוד ראשון בקידום על ביטוי מסויים אבל הטקסט לא מושך את הלקוחות להכנס לאתר, אבל אם אני אציין שיש לי לקוח שנמצא במקום ראשון בביטוי מסויים, כבר יותר משנתיים, וגוגל טוענים שיש על הביטוי הזה 2,400 חיפושים בחודש - כל חודש (ממוצע חודשי לפי שנה), ועד היום לא קיבל שום פנייה- זה נראה לכם הגיוני?
ואם אני אוסיף עוד נתון שזה כבר יותר מ4-5 שנים?
לא יכול להיות שאף אחד יפול בביטוי הזה במשך כל כך הרבה זמן???

לי לא.
המשמעות האמתית היא שגוגל משנים סטטיסטיקות מסויימות לצרכים שלהם.
 

אין תגובות: