יום שני, 10 ביוני 2013

איפה מוצאים לקוחות? בגוגל או בפייסבוק? חלק א'

את השאלה הזו שואלים לא מעט אנשים- ובעצם כל מי שיש לו עסק, ורוצה לפרסם.

למה בכלל השאלה הזה עולה?
מהסיבה הפשוטה שכמו בכל עניין גם פה יש שאלה של חלוקת משאבים.
המשאבים של כל עסק מוגבלים וכשצריכים לחלק את העוגה בין מכירות, פרסום שיווק וניהול ושאר ההוצאות המשתנות מעסק לעסק - איפה לשים את הכסף ? הופכת להיות שאלה קריטית - כזו שתגרום לעסק שעושה את הדברים בחוכמה - לעסק מצליח,  ומולו עסק שמשקיע בפחות חוכמה- עלול להסגר.

בסקירה הבאה נעבור על מאפיינים מרכזיים בפרסום בגוגל ופייסבוק ונשקול את הדברים בצורה אובייקטיבית.

1. פילוח השוק
בנקודה הזו - אין ספק שפייסבוק מנצחים ובגדול.
היכולת שלהם לנתח אוכלוסיות בצורה ממוקדת ומבודלת עולה בהרבה על זו שגוגל מאפשר.
זה גם נובע מניתוח התנהגות הגולשים- שפייסבוק יכולים לבצע- וגוגל יכולים רק לחלום על כך.

פייסבוק מאפשרים לכם לחפש ברזולוציות של אנשים שלמדו איתכם בבית הספר לפני 20-30 שנים, או היו איתכם בצבא, או שמתעניינים כמוכם באותו נושא.

גוגל לא מסוגלים לתת את המענה הזה- ואלי בגוגל+, אבל גם שם אין להם היקפים עצומים כאלה של מידע אישי.
גוגל מאפשרים לכם סינון לפי שפות ואיזורים גיאוגרפיים בלבד.

2. חשיפה ללקוחות חדשים מול שימור לקוחות.
בעניין הזה גוגל לוקחים את פייסבוק בהליכה.
אם מישהו חבר שלכם - הוא כבר מכיר אתכם.
לתת לו חשיפה למוצר כלשהו לא בטוח שתגרום לו לרכוש אותו.
גם אם יש לו מאפיינים זהים לחלוטין לקהל היעד שלכם.
בפייסבוק הרעיון שהוא שהחברים שלכם הם בעלי אותם טעמים, אתם חולקים איתם ערכים משותפים, תחומי עניין דומים, רמת הכנסה באותה רמה (+/-), והם כמותכם.
לכן אם מצאתם משהו מעניין- יש סיכוי גבוה שזה יעניין גם אותם.
אבל הבעיה העיקרית היא שזה מעגל קטן יחסית של קשרים...
מה שבטח לא מאפשר חשיפה גדולה כמו שכולם רוצים...


3. עלויות.
פה זה כבר מתחיל להיות מעניין.
בגוגל התחרות הפכה להיות סוג של קניבליזם.
עלות של 40-50 שקלים לקליק בודד היא כבר לא מילה גסה ומתחילה להיווצר רשימה של תעשיות שלמות שבהן הסכומים הללו הם יותר ויותר נפוצים.
ולא צריך לציין שיש בארץ יותר מ67500 עורכי דין כדי להבהיר שכשאין עבודה לכולם- זו אחת התוצאות הישירות של התחרות הזו.
אני גם חייב לציין שהמחירים האלה משקפים מצד שני את האפקטיביות שלהם.
אף אחד לא היה משלם סכומים כאלה אם לא היה יכול להצדיק את זה בסוף החודש.
במילים אחרות- כנראה שזה מצדיק את עצמו.

מצד שני, בפייסבוק- המחירים אמנם לא כל כך גבוהים, אבל האפקטיביות שלהם נמוכה מאוד.
כמעט אפסית.


למה אפסית?
בפוסט הבא

אין תגובות: